mijnrooster, gemaakt door een ervaringsdeskundige

Hij had zelf niet kunnen vermoeden dat hij aan het roer zou staan van een succesvol softwarebedrijf, toen hij in 2001 afscheid nam van zijn toenmalige werkgever om samen met een collega een onderneming te starten. We hebben het over Carel Versteegen, de man achter en Plan8 Consultancy & Development b.v. en mijnrooster.

Carel en zijn collega werkten bij een Internationaal vliegtuigafhandelingsbedrijf op Schiphol. Carel was als directeur eindverantwoordelijk voor o.a. operationele zaken waaronder de personeelsplanning. Met een omzet van omgerekend 30 miljoen euro, een serieuze bezigheid. Wetende dat personeelskosten de grootste kostenpost was, stuurden zij hier vooral op. De personeelsplanning maakte het verschil tussen winst en verlies. En het was geen eenvoudige taak met een dozijn aan verschillende inchecksystemen en mensen met verschillende kwalificaties voor verschillende taken.

1100 personen in een spreadsheet

Het bedrijf had geen plannen om software te laten maken om de personeelsplanning geautomatiseerd te laten verlopen. HR was in die tijd ook nog niet ‘leading’. Eerlijkheidshalve leverde Carel en zijn collega ook zo’n huzarenstukje met een Excel-sheet, dat het bedrijf onvoldoende werd geprikkeld om ‘dure’ software te laten bouwen. Ze speelden het voor elkaar om in de spreadsheet een planning van ruim 1100 mensen te beheren. Inclusief het kunnen managen van alle (vakantie)pieken en alle benodigde rapporten over gewerkte uren, ziekteverzuim, vakanties, etc.

Het idee erachter

Behalve het technische hoogstandje – zelfs de helpdesk van Microsoft was er zeer van onder de indruk – was het met name het idee erachter dat zorgde voor een soepele personeelsplanning.
Nadat beide collega’s voor zichzelf waren begonnen, kwam het afhandelingsbedrijf tot inzicht dat goede software voor personeelsplanning toch zeer waardevol kon zijn, en gunde de heren de opdracht voor het ontwikkelen van de software. Mijnrooster was geboren. In eerste instantie heette de – engelstalige – software ‘Plan2work’. Het systeem is nog steeds in gebruik op Schiphol bij de vrachtafhandeling.

Het idee achter de spreadsheet, opgedaan in de kolkende praktijk, bestaat uit 8 stappen voor het organiseren van personeelsplanning. Deze 8 stappen vormen vandaag de dag nog steeds de basis voor succesvolle personeelsplanning van talloze bedrijven. Het is tevens de basis voor het ontwerp van mijnrooster als ook de leidraad van Plan8, het adviesbureau achter mijnrooster.

Recept voor succesvolle personeelsplanning

Het ‘geheim’ is dus niet alleen om te werken met de goede planningssoftware, maar ook om het 8-stappenplan uit te voeren.

mijnrooster

Wanneer u contact zoekt met mijnrooster, dan hoeft u zich over de stappen geen zorgen te maken. Onze enthousiaste adviseurs, waartoe Carel ook behoort, zullen de mogelijke hiaten samen met u opsporen en oplossen, en zorgen dat u gebruik kunt maken van de voordelen van de software.