Kunt u een uurtje online ondersteuning gebruiken? Direct afspraak maken

In gesprek met Kleertjes.com

Systeem voor een complexe planning

Al bijna twintig jaar verkoopt kleertjes.com online kinderkleding en schoenen. Sinds kort biedt het bedrijf ook speelgoed en babyverzorging aan en wil het uitgroeien tot een compleet kinderwarenhuis. Die ambitie vraagt een flexibel systeem, dat kleertjes.com in 2016 vond in mijnrooster.nl.

HR-medewerker Heidi Geerts: ‘In 2016 hadden we 120 mensen in dienst en dat liep op naar 150. We hadden behoefte aan een systeem dat de uren goed kan bijhouden. Met het vorige programma lukte dat niet meer.’

De roosterplanning is een uitdaging omdat medewerkers op verschillende tijden starten en stoppen. Geerts: ‘We hebben regelmatig met pieken te maken, die onder andere weersafhankelijk zijn. Is er mooi weer — of juist kou — op komst, dan kijken moeders in de kast en zien ze dat ze kleding nodig hebben. Op dat soort momenten moeten we meteen kunnen op- of afschalen.’

“De service en reactie op vragen is heel goed. Dat vind ik echt een groot voordeel.”

Heidi Geerts,
HR-medewerker van Kleertjes.com

Groeispurt

Die flexibiliteit biedt mijnrooster.nl. Geerts: ‘Naast vaste roosters werken we veel met (extra) beschikbaarheid van medewerkers. Zij kunnen de tijden waarop ze kunnen werken ook zelf aangeven in het systeem.’ Daarnaast ving mijnrooster.nl de groeispurt die het personeelsbestand onder andere dankzij corona maakte soepel op. ‘We hebben inmiddels ruim 325 mensen in dienst en werken met veel verschillende soorten contracten en medewerkers. In het systeem is dat allemaal goed zichtbaar.’

Door de drukte van het afgelopen jaar haalt het bedrijf nog niet het maximale uit mijnrooster.nl, vertelt Geerts. ‘We gebruiken het nu vooral om aan te geven wanneer iemand moet werken en als verlofsysteem. Het daadwerkelijke plannen moeten we nog gaan doen.’ In de toekomst wil het bedrijf de forecast en de (extra) beschikbaarheid koppelen aan mijnrooster.nl zodat er makkelijker van te voren gepland kan worden.

Meedenken over oplossingen

Met alle verschillende contracten en werktijden zijn ze niet het makkelijkste bedrijf, geeft Geerts aan. ‘Soms krijg ik bepaalde rapportages lastig uit het systeem, maar ik weet dat mijnrooster.nl daarmee bezig is. Ze denken mee om oplossingen te vinden. De service en reactie op vragen is heel goed. Dat vind ik echt een groot voordeel.’