Betaald worden voor bereikbaarheid?

Op dit moment mag een werkgever met een werknemer afspreken dat deze buiten werktijden bereikbaar moet zijn via telefoon. Veel vaker is er online contact en wordt er verwacht dat de werknemer binnen afzienbare tijd reageert op berichten, zonder dat hier duidelijke afspraken over zijn. Tweede Kamerlid Mariëtte Patijn ziet dit graag anders. Ze is voornemens een wetsvoorstel in te dienen om het recht op onbereikbaarheid buiten werktijden vast te stellen. In het programma ‘Spraakmakers’ van KRO/NRCV zegt zij: “Als je wel bereikbaar moet zijn, moet je daar betaald voor worden”.

Verantwoordelijkheid bij werkgever

Volgens Patijn ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de werkgever om ervoor te zorgen dat hun werknemers weten dat ze niet bereikbaar hoeven te zijn buiten werktijden. “Als je acht uur betaald krijgt, moet je acht uur bereikbaar zijn en niet meer”, is Patijns redenering. Maar dat vraagt wel om een cultuurverandering. 

Meer stemmen

Naast de wens Patijn, kijken volgens de politica ook de vakbonden naar de CAO’s en het thema bereikbaarheid. Ook publiceerde de Volkskrant hierover een opiniestuk die pleit voor ‘regels en controle’.  

Hoogleraar Cognitieve Psychologie Stefan van Stigchel zegt in dit verband dat wij ons slechts op één ding tegelijkertijd kunnen concentreren. Een stroom van berichten van de werkgever, zou de focus op het privé-leven wel degelijk negatief kunnen beïnvloeden.

Afwachten

Wij wachten de stappen van Patijn ondertussen rustig af. Op het moment dat wetten of CAO’s veranderen, zullen wij onze software hierop aanpassen en u waar nodig informeren, zodat u zich bezig kunt houden met het werk dat verzet moet worden. 

Meer weten over mijnrooster?

Bekijk nu de demo of maak een (telefonische) afspraak voor meer informatie.

Personeelsplanning software vergelijken?

Bekijk in onze video welke belangrijke vragen u moet stellen en download de vragen voor eigen gebruik.

Onze laatste berichten